Bagażnik samochodowy na rower

Bagażnik samochodowy na rower – to urządzenie będące dodatkowym wyposażeniem samochodu pozwalające na bezpieczne przewożenie roweru lub rowerów poza wewnętrznym bagażnikiem samochodu.

Typy samochodowych bagażników na rowery

Występują różne typy samochodowych bagażników rowerowych. Każdy z nich dostosowany jest do pojazdów posiadających określone wyposażenie lub wymiary. Są to:

  • bagażnik rowerowy na dach – wymaga zainstalowanych na dachu samochodu belek do tzw. relingów lub innego rodzaju rozwiązań tego typu. Na takim bagażniku montuje się pionowo ustawione rowery. Do zalet tego rozwiązania zaliczyć można: niezmniejszanie widoczności i dostępu do bagażnika oraz najniższy koszt i największa uniwersalność pod względem kompatybilności do różnych samochodów. Do wad można zaliczyć: większe spalanie i ograniczenie maksymalnej prędkości jazdy samochodem, mniejsza wygoda ze względu na konieczność podnoszenia wysoko rowerów, rowery na dachu podatne są na podmuchy wiatru i należy o nich pamiętać przy niskich przejazdach.
  • bagażnik rowerowy na hak – platforma montowana na haku, w który musi być wyposażony samochód. Rowery ustawiane są na platformie „wszerz” samochodu lub są podwieszane. Do zalet można zaliczyć: wygodne ustawianie rowerów i dostęp do bagażnika w odchylanych modelach, brak wad związanych z przewożeniem rowerów na dachu. Wady tego rozwiązania to: wysoka cena i ograniczanie widoczności przez tylną szybę.
  • bagażnik rowerowy na klapę – konstrukcja dostosowana do klap bagażnika. Różne modele dostosowane są do klap o innych wymiarach. Do zalet można zaliczyć brak konieczności posiadania haka lub bagażnika dachowego w samochodzie. Do wad należą: podatność na uszkodzenia klapy samochodu rowerem, ograniczanie widoczności, blokowanie dostępu do bagażnika i możliwość zasłaniania świateł lub tablicy rejestracyjnej.

Niezależnie od typu bagażnika istnieją wersje dostosowane do przewożenia od jednego do kilku rowerów (zazwyczaj do maksymalnie czterech).

Przepisy dotyczące samochodowych bagażników rowerowych

Zgodnie z prawem obowiązującym w Polsce podczas przewożenia rowerów samochodem z tyłu pojazdu należy pamiętać o widoczności tylnych świateł i tablicy rejestracyjnej. Bagażniki na hak zazwyczaj są wyposażone w dodatkowe światła i miejsce na trzecią tablicę rejestracyjną. Takie rozwiązania nie istnieją natomiast w przypadku bagażników na klapę, gdzie użytkownik musi sam upewnić się o widoczności tych elementów. W przypadku bagażników dachowych prawo określa sposób przewożenia ładunku na dachu, z czego do bagażników rowerowych można zaliczyć nieprzekraczanie dopuszczalnej masy całkowitej i ładowności pojazdu, oraz obowiązek odpowiedniego zabezpieczenia ładunku, tak by nie mógł zmienić swojego położenia.