Błotnik rowerowy

Błotnik rowerowy – to dodatkowy element wyposażenia chroniący rower i rowerzystę przed zachlapaniem podczas jazdy w mokrych warunkach.

Typy błotników rowerowych

Błotniki wykonuje się najczęściej z tworzywa sztucznego lub z aluminium i można podzielić je na przednie i tylne. Największą skutecznością w ochronie przed ochlapaniem wykazują się tzw. pełne błotniki montowane wraz z chlapaczami. Zazwyczaj instaluje się je na drutach do uchwytów montażowych w ramie roweru i stosuje się zwykle w rowerach miejskich i trekkingowych. Do ram pozbawionych mocowań możliwe jest stosowanie błotników instalowanych na obejmy, np. do sztycy i przedniego widelca.

Błotniki dobiera się do wielkości koła i szerokości opony, w związku z czym błotniki szosowe, czy do roweru crossowego znacznie różnią się od tych stosowanych w MTB. W rowerach górskich stosuje się kilka charakterystycznych typów błotników niewykorzystywanych w innych rowerach. Są to m.in. tzw. mud guardy będące bardzo minimalistycznym rozwiązaniem instalowanym do przedniego amortyzatora i błotniki pod rurę dolną ramy. Zapewniają one jednak tylko częściową ochronę.