Dzwonek rowerowy

Dzwonek rowerowy – jest urządzeniem dźwiękowym instalowanym na rowerze. Pełni funkcje ostrzegawcze i jest rowerowym odpowiednikiem klaksonu w samochodzie.

Budowa i rodzaje dzwonków

Budowa dzwonka różni się w zależności od jego typu. Wszystkie łączy montaż na kierownicy lub ewentualnie mostku i wydobywanie dźwięku po naciśnięciu. Występują dzwonki rowerowe:

  • z kołatką – wydobywa serię dźwięków podczas odciągania rączki,
  • typu „gong” – uderzenie odciągniętego młoteczka wydobywa pojedynczy dźwięk,
  • elektryczne – układ elektroniczny z małym głośnikiem generujący dźwięk sterowany przyciskiem. Czasem stosuje się określenie klakson rowerowy.

Obecnie na rynku dostępne są dzwonki w różnych wzorach, co umożliwia dobranie najbardziej pasującego egzemplarza do roweru. Dostępne są także dzwonki w wersjach bardziej minimalistycznej dla osób lubiących porządek na kierownicy.

Zastosowanie

Zgodnie z prawem rower powinien być wyposażony „w dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku”. Poza możliwością uniknięcia ewentualnego mandatu dzwonek przydaje się w ruchu do informowania pozostałych uczestników, szczególnie pieszych i innych rowerzystów o swojej obecności. Poza dzwonkami stosuje się także trąbki, należy jednak pamiętać, by stosowane urządzenie nie posiadało zbyt przeraźliwego dźwięku.