Głowica pompki rowerowej – to element składowy pompki odpowiadający za połączenie jej z wentylem pompowanego koła.
Budowa
Głowica posiada otwór dopasowany do wentyla. Najczęściej posiada prostopadle do niego poprowadzony element łączący się z dalszą częścią pompki, który często jest wężykiem zakończonym odpowiednim mocowaniem. Głowice często posiadają różne otwory dopasowane do wentyli w różnych standardach lub umożliwiają zmianę jednego posiadanego otworu. Dodatkowo zwykle posiadają mechanizm blokujący głowicę na wentylu obsługiwany w formie odciąganej zawleczki. Zwykle wykonywane są z tworzyw sztucznych lub aluminium. Sprzedawane oddzielnie głowice pozwalają na naprawę uszkodzonej pompki.
Standardy
Najistotniejszym parametrem głowicy są standardy obsługiwanych wentyli oraz typ mocowania do pompki. Typy wentyli to:
- Dunlop – DV,
- Schrader/samochodowy – SV/AV,
- Presta – PV/FV.
Występują także typy uniwersalne. W przypadku mocowania do pompki głowice są dedykowane do danego modelu lub łączenie określane jest rozmiarem gwintu.