Łatka do dętki

Łatka do dętki – to akcesorium umożliwiające naprawę przebitej dętki.

Budowa i sposób działania

Łatki do dętek wykonywane są z kilku warstw materiałów mających za zadanie uszczelnienie powstałego w dętce przebicia. Łatki rowerowe występują w różnych rozmiarach, co pozwala na dopasowanie ich do wielkości typowych uszkodzeń i często sprzedawane są w zestawach posiadających kilka rozmiarów łatek. Łatanie dętki rowerowej przy ich użyciu polega na oczyszczeniu klejonego miejsca, przy użyciu np. dodawanego czasem w zestawach papieru ściernego i przyklejeniu łatki, chwilę ją przytrzymując. Po zainstalowaniu dętki w kole można ją napompować.

Rodzaje łatek

Poza kształtem łatki różnią się sposobem klejenia. Są to:

  • łatki do dętek samoprzylepne – posiadają warstwę samoprzylepną. Są najszybsze w zastosowaniu;
  • łatki klejone na oddzielny klej do dętek rowerowych – zazwyczaj potrzebują więcej czasu do związania kleju niż łatki samoprzylepne;
  • łatki na gorąco – stosowane także w samochodach, przyklejane przy pomocy pras wulkanizacyjnych w warsztacie.