Oświetlenie rowerowe

Oświetlenie rowerowe – to jeden z obowiązkowych elementów wyposażenia roweru do poruszania się po drogach publicznych i w znacznym stopniu wpływający na bezpieczeństwo rowerzysty w formie zarówno widoczności dla pozostałych użytkowników dróg, jak i widoczności trasy dla samego kierującego rowerem.

Rodzaje oświetlenia rowerowego

Oświetlenie rowerowe można podzielić na światła odblaskowe i lampki świecące światłem ciągłym lub migające, przednie i tylne. Lampki można podzielić ze względu na źródło zasilania na:

  • oświetlenie rowerowe na dynamo – stosowane obecnie zazwyczaj w rowerach miejskich, gdzie oświetlenie zasilane jest prądnicą wytwarzającą prąd podczas ruchu koła;
  • lampki zasilane bateryjnie – najprostsze lampki rowerowe, obecnie najczęściej wykorzystywane w oświetleniu rowerowym są diody LED;
  • lampki z akumulatorami – będące standardem w droższym oświetleniu. Umożliwiają ładowanie np. przez USB.

Lampki przednie są barwy białej lub żółtej, a tylne czerwonej. Podobnie odblaski stosowane z tyłu są barwy czerwonej, a z przodu białej. Dodatkowe odblaski można stosować np. na pedałach lub kołach i są koloru żółtego. Dodatkowo wykorzystuje się kierunkowskazy do roweru, które są obowiązkowe w przypadku rowerów uniemożliwiających wskazywanie zamiaru skrętu ręką podczas jazdy. Często, szczególnie podczas jazdy w terenie stosuje się także oświetlenie na kasku dodatkowo oświetlające trasę.

Oświetlenie rowerowe a prawo w Polsce

Zgodnie z prawem rower musi być wyposażony w:

  • przednie światło świecące stałym lub migającym światłem w kolorze białym, lub żółtym;
  • czerwone światło tylne świecące w trybie stałym lub migającym;
  • czerwone światło odblaskowe z tyłu;
  • kierunkowskazy, gdy konstrukcja uniemożliwia sygnalizację skrętu ręką.

Tylko tylny odblask musi być zamontowany na stałe. Pozostałe światła nie muszą być zainstalowane na rowerze podczas jazdy w dzień przy dobrej widoczności. Dodatkowe odblaski z przodu i po bokach nie są wymagane. Wszystkie światła muszą znajdować się na wysokości 250 – 1500 mm nad powierzchnią jezdni, co wyklucza np. stosowanie oświetlenia na kasku w zamian zainstalowanych lampek na rowerze.