Oświetlenie rowerowe – to jeden z obowiązkowych elementów wyposażenia roweru do poruszania się po drogach publicznych i w znacznym stopniu wpływający na bezpieczeństwo rowerzysty w formie zarówno widoczności dla pozostałych użytkowników dróg, jak i widoczności trasy dla samego kierującego rowerem.
Rodzaje oświetlenia rowerowego
Oświetlenie rowerowe można podzielić na światła odblaskowe i lampki świecące światłem ciągłym lub migające, przednie i tylne. Lampki można podzielić ze względu na źródło zasilania na:
- oświetlenie rowerowe na dynamo – stosowane obecnie zazwyczaj w rowerach miejskich, gdzie oświetlenie zasilane jest prądnicą wytwarzającą prąd podczas ruchu koła;
- lampki zasilane bateryjnie – najprostsze lampki rowerowe, obecnie najczęściej wykorzystywane w oświetleniu rowerowym są diody LED;
- lampki z akumulatorami – będące standardem w droższym oświetleniu. Umożliwiają ładowanie np. przez USB.
Lampki przednie są barwy białej lub żółtej, a tylne czerwonej. Podobnie odblaski stosowane z tyłu są barwy czerwonej, a z przodu białej. Dodatkowe odblaski można stosować np. na pedałach lub kołach i są koloru żółtego. Dodatkowo wykorzystuje się kierunkowskazy do roweru, które są obowiązkowe w przypadku rowerów uniemożliwiających wskazywanie zamiaru skrętu ręką podczas jazdy. Często, szczególnie podczas jazdy w terenie stosuje się także oświetlenie na kasku dodatkowo oświetlające trasę.
Oświetlenie rowerowe a prawo w Polsce
Zgodnie z prawem rower musi być wyposażony w:
- przednie światło świecące stałym lub migającym światłem w kolorze białym, lub żółtym;
- czerwone światło tylne świecące w trybie stałym lub migającym;
- czerwone światło odblaskowe z tyłu;
- kierunkowskazy, gdy konstrukcja uniemożliwia sygnalizację skrętu ręką.
Tylko tylny odblask musi być zamontowany na stałe. Pozostałe światła nie muszą być zainstalowane na rowerze podczas jazdy w dzień przy dobrej widoczności. Dodatkowe odblaski z przodu i po bokach nie są wymagane. Wszystkie światła muszą znajdować się na wysokości 250 – 1500 mm nad powierzchnią jezdni, co wyklucza np. stosowanie oświetlenia na kasku w zamian zainstalowanych lampek na rowerze.