Pompka do roweru

Pompka do roweru – to akcesorium umożliwiające zwiększanie ciśnienia powietrza w oponach roweru.

Zasada działania

Konstrukcja pompki rowerowej umożliwia wtłoczenie powietrza z otoczenia do wnętrza opony lub dętki rowerowej przez jej wentyl. Budowa pompki obsługiwanej ręcznie opiera się na komorze, wewnątrz której znajduje się tłok z uszczelką. Odciągnięcie tłoka, przez w typowej pompce odciągnięcie rączki, powoduje wypełnienie komory pompki powietrzem z otoczenia. Następnie ruch rączki i tłoka z powrotem powoduje przepchnięcie powietrza dalej do wyjścia pompki, które łączy się z pompowanym elementem. Dodatkowo pompka rowerowa z manometrem umożliwia kontrolę ciśnienia powietrza wewnątrz opony.

Rodzaje pompek rowerowych

Można wyróżnić następujące rodzaje pompek rowerowych:

  • pompka ręczna do roweru – obsługiwana ręcznie pompka o często niewielkich wymiarach, co pozwala na jej wygodne przewożenie na rowerze lub w kieszonce, czy w plecaku;
  • pompka rowerowa podłogowa (stacjonarna) – większa i wydajniejsza odmiana pompki. Ustawiana jest na podłodze i obsługiwana jest przez dociskanie tłoka do podłogi. Występują także stacjonarne pompki nożne. Wyposażane są w wężyk z końcówką z mechanizmem blokującym na wentylu. Są znacznie wydajniejsze i pozwalają na szybsze pompowanie i osiąganie wyższych ciśnień niż pompki ręczne;
  • pompka na naboje CO2 – narzędzie wykorzystujące naboje z dwutlenkiem węgla zamiast siły mięśni do pompowania. Ma niewielkie rozmiary i umożliwia bardzo szybkie napompowanie koła. Wymaga posiadania pełnych naboi CO2, które są jednorazowe;
  • pompka elektryczna do roweru – małe urządzenie elektryczne zasilane przez akumulator działające na zasadzie małego kompresora;
  • pompka do amortyzatorów – pompka dostosowana do obsługi powietrznych amortyzatorów w rowerze i umożliwiająca napompowanie ich do wysokich ciśnień.

Standardy

Do napompowania dętki lub opony konieczne jest zastosowanie pompki z odpowiednią końcówką dostosowaną do wentyla. Typy wentyli to:

  • Dunlop – DV,
  • Schrader/samochodowy – SV/AV,
  • Presta – PV/FV.

Wentyle typu dunlop i schrader obsługiwane są przy pomocy takiej samej końcówki. Nowoczesne pompki zazwyczaj wyposażone są w zakończenia obsługujące zarówno wentyle presta i schrader przez zastosowanie podwójnej końcówki lub jakiegoś rodzaju rozwiązania zmieniającego średnicę końcówki pompki.

W przypadku pompek zazwyczaj ręcznych spotyka się także oznaczenia HP i HV, które oznaczają odpowiednio:

  • High Pressure (HP) – wysokie ciśnienie,
  • High Volume (HV) wysoką objętość.

Pompki HP dostosowane są do osiągania większego ciśnienia, co przydaje się np. w rowerach szosowych, natomiast pompki HV do pompowania większej objętości powietrza wymaganego np. w rowerach górskich.