Stopka do roweru

Stopka do roweru – to dodatkowy element jego wyposażenia pozwalający na wygodne pozostawienie jednośladu w pozycji pionowej bez opierania go bokiem o ściany, murki, barierki, stojaki rowerowe i tym podobne. Nazywana jest także nóżką lub podpórką.

Budowa i działanie stopki

Budowa stopki rowerowej opiera się na ramieniu przymocowanym do uchwytu umożliwiającego połączenie jej z rowerem i składanie stopki przez jej obrót. Podpórka zapewnia trzeci punkt oparcia stojącego roweru (pozostałe dwa to koła), co wystarcza do utrzymania go w pozycji pionowej. Nóżki wykonuje się zazwyczaj z aluminium lub ze stali nierdzewnej, co zapewnia ich dużą wytrzymałość i są w stanie stabilnie oprzeć nawet ciężki rower z sakwami lub rower elektryczny. Istotnym kryterium wyboru odpowiedniej stopki rowerowej jest jej długość, która jest większa w przypadku rowerów z kołami o większej średnicy. Istnieją także regulowane stopki rowerowe pozwalające na dostosowanie jej długości. Ważne jest także zakończenie ramienia stopki w miejscu kontaktu z podłożem, które często jest gumowe, zapewniając lepszą przyczepność lub poszerzone, dzięki czemu stopka mniej zapada się na grząskim podłożu.

Rodzaje stopek rowerowych

Istnieją różne typy stopek rowerowych różniące się ze względu na miejsce montażu, np.:

  • montowana centralnie w okolicach mufy suportu,
  • stopka rowerowa tylna montowana do tylnego widelca,
  • stopka mocowana do osi tylnego koła,
  • podpórka z adapterem do mocowania zacisku hamulca tarczowego,
  • podpórka rowerowa podwójna montowana centralnie – unosząca tylne koło, podobnie jak w motocyklach.

Stopkę należy dobrać ze względu na dostępne miejsca montażowe w ramie roweru. Niektóre rozwiązania są bardziej uniwersalne i pozwalają na ich instalację do rowerów bez przewidzianych miejsc montażowych.