Amortyzator powietrzny

Amortyzator powietrzny – to amortyzator, w którym jako medium amortyzujące wykorzystywane jest powietrze. Amortyzatory powietrzne są znacznie lżejsze od pozostałych rodzajów i nadają się do dość uniwersalnego zastosowania. Posiadają one jedynie komorę pozytywną, która jest ściskana podczas ugięcia. Brak komory negatywnej, zwiększającej czułość amortyzatora, bywa postrzegany jako wada tego typu amortyzatora, podobnie jak wysoka sztywność, obserwowana przy wyższych zakresach skoku.

Pomimo tego, dzięki swojej niskiej wadze oraz dużym możliwościom modyfikowania ich charakterystyki poprzez zmianę ciśnienia, amortyzatory powietrzne mogą być stosowane z powodzeniem właściwie w każdym typie roweru oraz przez każdego użytkownika, niezależnie od jego wagi. Należy oczywiście pamiętać, iż amortyzatory dobierane są zawsze do stylu jazdy oraz typu pojazdu w oparciu o tzw. skok amortyzatora, mierzony w milimetrach, określający możliwe ugięcie widelca, trzymającego przedniego koło roweru.

Amortyzatory powietrzne, podobnie jak każdy wentyl, podczas eksploatacji tracą ciśnienie i wymagają uzupełnienia powietrza. Dlatego też niezbędnym akcesorium użytkownika roweru z takim typem amortyzatora jest specjalna pompka. Przypomina ona pompkę rowerową, ale jest od niej mniejsza – ma dużo cieńszy tłok oraz bardzo małą komorę powietrzną, dodatkowo często jest wyposażona we wskaźnik ciśnienia, dzięki czemu możliwe jest jego precyzyjne ustawienie. Poprawne wartości ciśnienia są zawsze wskazywane przez producentów amortyzatorów- często tabelę znaleźć można na samym urządzeniu, a jeżeli producent nie umieszcza jej bezpośrednio na amortyzatorze, zawsze można odnaleźć ją w Internecie.