Amortyzator sprężynowy

Amortyzator sprężynowy – to powszechnie wykorzystywany amortyzator rowerowy. Stanowi alternatywę dla o wiele droższych rozwiązań pneumatycznych. Stosuje się go najczęściej w rowerach trekkingowych i miejskich (skok 50-60 milimetrów) lub też projektowanych do jazdy w terenie (skok do 170 milimetrów). Budowa amortyzatora sprężynowego jest bardzo prosta. Składa się on z dwóch rur, które w trakcie pokonywania nierówności terenu wsuwają się jedna w drugą. Element resorujący stanowi sprężyna umieszczona w goleni o większej średnicy. Tłumienie drgań odbywa się na zasadzie oporu ciernego goleni oraz gumowego ochraniacza, który dodatkowo zabezpiecza wnętrze amortyzatora przed zanieczyszczeniami.

Amortyzator ze sprężyną jest jednym z najprostszych rozwiązań resorujących wykorzystywanych we współczesnych rowerach. Jednocześnie jednak stanowi również jedną z najbardziej ekonomicznych opcji. W droższych modelach rowerów może przyjmować postać tak zwanego amortyzatora sprężynowo-olejowego. W jego przypadku za tłumienie drgań odpowiada w głównej mierze zjawisko kompresji oleju. Amortyzatory sprężynowo-olejowe wykorzystywane są najczęściej w rowerach zjazdowych (downhill).