Damper

Damper (amortyzator, tłumik) – z angielskiego tłumaczony jest po prostu jako amortyzator, jednak w kolarstwie pojęcie to dotyczy amortyzatora rowerowego tylnego. Wymienia się dwa typy damperów: sprężynowy i powietrzny.

Rodzaje damperów

Wyróżniając te dwa rodzaje damperów, tj. opisując damper sprężynowy i powietrzny, należy zwrócić uwagę na charakterystykę ich pracy; mianowicie czy charakteryzuje się pracą liniową (sprężyna), czy też progresywną (damper powietrzny). Sprężyna na całej długości wykonuje pracę liniową, czyli bez względu na ugięcie, jej twardość pozostaje taka sama – preferowana jest w jeździe niewymagającej wielu skoków, np. crossowej. Rower z damperem do jazdy downhillowej, trailowej czy enduro potrzebuje „miękkiej” amortyzacji przy wykończeniu skoku, zatem lepiej sprawdzają się tu dampery powietrzne o pracy progresywnej, która sprawia, że amortyzator twardnieje wraz z ugięciem. Choć przyznać trzeba, że powyższa kwestia jest kwestią dyskusyjną; z racji wagi obu rodzajów amortyzatorów (sprężynowe są oczywiście cięższe) zdarza się niejednokrotnie, iż to kolarze crossowi wybierają amortyzatory powietrzne ze względu na konieczność minimalizowania wagi, a endurowcy, którzy nie liczą kilogramów, są bardziej przekonani do amortyzatorów o konstrukcji sprężynowej.

Oprócz stylu preferowanej jazdy, podczas wyboru amortyzatora (zarówno tylnego, jak i przedniego) zwrócić należy uwagę na ramę, jaką posiada rower — wybierając amortyzator tylny, znać trzeba pojęcie „leverage curve ratio” tłumaczone jako „współczynnik krzywej dźwigni”, które informuje o odległości, o jaką najpewniej podniesione zostanie tylne koło przy danym ugięciu tylnego amortyzatora. Oprócz ważności czynnika związanego ze skokiem nie wolno zapomnieć o rozmiarze amortyzatora tylnego („eye-to-eye” – a zatem długość montażowa liczona od tulejek montażowych z jednej strony do tulejek z drugiej strony). Nie bez znaczenia jest też to, iż amortyzatory powietrzne, choć według opinii spełniają swoją funkcję lepiej, to są droższe i wymagają częstszego serwisu, co nie dotyczy uniwersalnych amortyzatorów sprężynowych.