Dętka rowerowa

Dętka rowerowa – to komora wykonana z elastycznego materiału, który znajduje się na obwodzie koła, dokładnie między oponą a obręczą. Występują różne rodzaje dętek rowerowych – na rynku dostępnych jest wiele rozmiarów dętek dostosowanych do jej przeznaczenia. Dętki rowerowe są najczęściej produkowane z gumy lateksowej lub gumy butylowej. Dętka do roweru posiada wentyl rowerowy, który jest umieszczony na wewnętrznej stronie dętki. Wentyl wychodzi otworem w obręczy koła i jest jedyną częścią dętki, która jest widoczna na zewnątrz. Istnieją trzy rodzaje wentyli: Presta, Dunlopa i Schradera.

Dętki rowerowe mają wypełniać oponę, która będzie gotowa do eksploatacji. Po napompowaniu dętki, ciśnienie napiera na oponę od wewnątrz, co w rezultacie napina ją i formuje w odpowiedni kształt. Jeśli chodzi o odpowiednie ciśnienie w oponach roweru, to np. rower górski powinien posiadać ciśnienie rzędu 45 PSI dla 26” 2.25, rozmiar opony i rozmiar dętki powinien być tak dobrany, by masa całkowita wynosiła 180 gramów (+/- 5 gramów) – taka wartość zapewni wytrzymałość mechaniczną. Zwykle oznaczenia dętek rowerowych są widoczne na jej bocznych ściankach. Jeśli ciśnienie w oponie będzie zbyt niskie, to może to wpłynąć na uszkodzenie obręczy koła. Natomiast zbyt wysokie ciśnienie negatywnie wpłynie na komfort jazdy.

Uszkodzone dętki można łatać za pomocą łatki do dętek. Klejenie dętki rowerowej powinno odbywać się za pomocą specjalnego kleju do dętek, który zapewni odpowiednią wytrzymałość naklejonej łacie w czasie dalszej eksploatacji uszkodzonej dętki.