Dźwignia hamulca rowerowego

Dźwignia hamulca rowerowego – jest to podzespół, część klamki hamulcowej, a zatem jest elementem całego zespołu hamulca w rowerze. Znajduje się ona na kierownicy – z lewej strony znajduje się dźwignia hamulca przedniego, natomiast z prawej dźwignia rowerowego hamulca tylnego. Jest to część, od której jedynie rozpoczyna się manewr hamowania w rowerze.

Jeżeli rower posiada hamulce mechaniczne, to za jej pociągnięciem, linki rowerowe powodują zacisk klocków na obręczy koła rowerowego po uprzednim zaciskaniu się szczęk i w ten sposób hamulec do roweru finalnie go zatrzymuje. Natomiast w przypadku rowerów z systemem hamulców hydraulicznych, po naciśnięciu dźwigni hamulca rowerowego uruchamiany do działania jest specjalny tłoczek. Jego zadaniem jest wywołanie zwiększenia ciśnienia w przewodach hamulcowych specjalnego płynu. To finalnie analogicznie skutkuje zaciśnięciem na obręczy czy nakładkach na kole szczęk hamulcowych. Dźwignia hamulca zatem pełni funkcję elementu inicjującego hamowanie, będąc podstawowym elementem tego procesu.

W każdym rowerze dźwignia hamulcowa jest wykonana z metalu bądź plastiku. Często posiada zróżnicowane kształty, natomiast jej zewnętrzna część (czyli „rączka”) koniecznie musi być dopasowana i specjalnie wyprofilowana do dłoni, aby dało się ją zacisnąć. Pozostała część dźwigni hamulca w rowerze schowana jest w obudowie, gdzie za pomocą przymocowania do specjalnego piwotu, bądź dwóch piwotów, łączy się z linką, czy też przewodem hamulcowym. Ze względu na częstotliwość używania i kluczową rolę w hamowaniu, regularnie należy sprawdzać stan dźwigni hamulca w rowerze.