Hak przerzutki

Hak przerzutki – oddzielny element w konstrukcji roweru znajdujący się z prawej strony ramy, na końcówce widełek, który odpowiada za mocowanie tylnej przerzutki. Hak do przerzutki aktualnie jest częścią wymienną, jednak dawniej, gdy popularne były ramy stalowe, często spotykało się go jako element stały. Działo się tak dlatego, że stal jest dużo wytrzymalszym materiałem niż aluminium, przez co nie jest tak podatna na urazy.

Hak przerzutki jest położony w miejscu dość newralgicznym, przez co bardzo łatwo go uszkodzić mechanicznie, skrzywić lub nawet urwać. Skrzywienie haka przerzutki jest łatwe do zdiagnozowania, jednym z objawów jest samoczynne zmienianie biegów przez tylną przerzutkę.

Hak do przerzutki jest najstarszym typem służącym mocowaniu przerzutki rowerowej do ramy. Warto zaznaczyć, że jest to aktualnie najtańsza metoda przymocowania przerzutki rowerowej, tzn. mniej kosztowna od wszelkiego rodzaju przerzutek mocowanych na śruby.  Na rynku zakupić można zarówno hak przerzutki tylnej, jak i hak przerzutki przedniej. Dobierając hak do swojego roweru, warto zwrócić uwagę na jego odporność na wysokie obciążenia, dzięki temu zwiększy się komfort jazdy rowerem. Hak przerzutki należy dobrać odpowiednio do aktualnie posiadanej ramy, aby być pewnym dopasowania.

Budowa haka przerzutki

Są różne rodzaje haków, jednak standardowy hak do przerzutki składa się z:

  • otworu mocującego hak do ramy,
  • miejsca, w którym hak przylega do ramy,
  • otworu na oś koła (jeśli w rowerze oś jest sztywna, to ten otwór w haku będzie zamknięty).