Hamulce Cantilever

Hamulce Cantilever – to rodzaj konstrukcji hamulców rowerowych zaliczanej do grupy hamulców szczękowych, która po raz pierwszy pojawiła się w masowej produkcji w latach 80. dwudziestego wieku w związku z eksplozją popularności kolarstwa górskiego i związanego z nią popytu na rowery górskie.

Jej działanie oparte jest na mechanizmie dwóch osobnych ramion z klockami hamulcowymi znajdujących się po obu stronach widelca rowerowego. Ramiona poruszane są przez linki, które łączą się ponad obręczą za pośrednictwem elementu określanego w polskiej terminologii jako „jarzemko”, który z kolei połączony jest z dźwignią hamulca. W momencie naciśnięcia dźwigni klocki hamulcowe zaciskają się z obu stron na obręczy, spowalniając lub zatrzymując jej ruch.

Do wad hamulców Cantilever zaliczają się trudności w regulacji klocków hamulcowych oraz szeroki profil ramion. Pierwsze hamulce tego typu charakteryzowały się ramionami niemal równoległymi do podłoża, co jednak okazało się problematyczne w małych rowerach górskich, których użytkownicy często zaczepiali o nie obuwiem. Powstałe w celu rozwiązania tego problemu konstrukcje o węższym profilu okazały się z kolei trudne w regulacji. W połączeniu z trudnościami w dopasowywaniu klocków hamulcowych sprawiło to, że hamulec Cantilever został stopniowo wyparty przez nowocześniejsze hamulce rowerowe takie jak v-brake czy u-brake.

Obecnie jest to konstrukcja rzadko spotykana, występująca głównie w rowerach przełajowych oraz tanich rowerach miejskich, gdzie jest również coraz częściej zastępowana przez hamulce szczękowe typu v-brake. Jej główną zaletą jest niski koszt i tolerancja szerszych opon.