Hamulce rolkowe

Hamulce rolkowe – to jeden z wyróżnianych, specjalistycznych rodzajów standardowych hamulców bębnowych (gdzie hamowanie następuje poprzez tarcie wewnątrz bębna hamulcowego, który obraca się razem z wałem) używanych w rowerach. Hamulce rolkowe w rowerze działają tylko i wyłącznie za pomocą jedno-liniowego kabla, podobnie jak hamulce typu coaster, powierzchnia hamująca piastę i koło roweru pokryta jest metalową powłoką, która następnie pokrywana jest tzw. smarem stałym.

Hamulec rolkowy zaciskany jest w jego stacjonarnej części między nakrętkami osi piast koła rowerowego. Jest najbardziej praktyczny w jeździe po obszarach miejskich, pozbawionych długich, stromych zbocz i zjazdów. Hamulce rolkowe w rowerze znane są ze swojej wysokiej odporności na warunki atmosferyczne i niewielkie wymogi dotyczące konserwacji. Dodatkowym atutem jest fakt, iż hamulec w rowerze jest uplasowany zazwyczaj w środku piasty, kiedy hamulec rolkowy znajduje się na zewnątrz, umożliwiając bezpieczną wymianę całego hamulca bez potrzeby rozbierania koła i piasty.

Bęben hamulca rolkowego należy do jednych z wytrzymalszych w swoim rodzaju, zapewniając wysoki czas żywotności. Hamulec do roweru typu rolkowego współpracuje z większością popularnych dźwigni, przed pierwszym użyciem hamulca zalecane jest jego częściowe rozmontowanie i pokrycie smarem w celu zapewniania lepszych efektów podczas jazdy i sytuacji wymagających szybkiego zahamowania rowerem. Hamulce rolkowe są obecnie jednymi z częściej używanych hamulców tylnych rowerów miejskich, zapewniając przyjemną, lekką jazdę po ośrodkach miejskich.