Hamulce v-brake

Hamulce v-brake – to rodzaj rowerowych hamulców szczękowych o ramionach układających się na kształt odwróconej litery „V” podczas hamowania.

Budowa i działanie

Hamulce tego typu, podobnie jak wszystkie mechaniczne hamulce szczękowe, działają w oparciu o linkę ciągniętą przez połączoną z nią klamkę na kierownicy roweru. Drugi koniec linki połączony jest z mechanizmem hamulca. Mechanizm ten składa się z dwóch długich prostych ramion zamontowanych od dołu na ramie roweru na tzw. piwotach będących osią obrotu ramion. Linka połączona jest od góry bezpośrednio z jednym z nich, a z drugim ramieniem pośrednio przez specjalny element łączący się z tzw. fajką. Pociągnięcie linki przez zaciśnięcie klamki powoduje obrót ramion na piwotach i zbliżanie do siebie ich górnych końców na kształt litery V. Powoduje to zaciśnięcie na obręczy koła klocków hamulcowych połączonych z ramionami hamulców.

Zastosowanie

Hamulce v-brake cechują się zwiększoną siłą hamowania od używanych przed ich wynalezieniem typów hamulców szczękowych jak np. cantilever. Przez to znalazły zastosowanie głównie w rowerach MTB w związku na potrzebę większej siły hamowania w rowerach tego typu. Obecnie w profesjonalnych zastosowaniach wyparte zostały przez hamulce tarczowe, jednak nadal stosuje się je w tańszych modelach rowerów np. górskich, trekkingowych i miejskich.

Do montażu hamulców v-brake konieczna jest rama roweru z odpowiednimi mocowaniami oraz koła z odpowiednimi obręczami do hamulców szczękowych.