Hamulec tarczowy hydrauliczny – to rodzaj hamulca tarczowego wykorzystującego w układzie płyn hamulcowy w przewodach łączących zaciski z klamkami/pedałami hamulcowymi. Hamulce hydrauliczne wykorzystywane są szeroko w pojazdach samochodowych, motocyklach i rowerach.
Budowa tarczowych hamulców hydraulicznych
W skład rowerowego układu tarczowych hamulców hydraulicznych wchodzą:
- klamki/klamkomanetki,
- przewody hamulcowe,
- płyn hamulcowy,
- zaciski,
- klocki z ciernymi okładzinami,
- tarcze hamulcowe.
Zasada działania
Naciśnięcie klamki przez użytkownika powoduje ruch płynu wewnątrz układu, przesuwając go w stronę zacisków. Powoduje to ruch tłoczków zaciskających klocki na tarczy. Przez tarcie okładzin klocków o tarcze powstaje siła zatrzymująca koło połączone z tarczą hamulcową, co powoduje hamowanie roweru.
Zastosowanie
Hamulce tarczowe hydrauliczne wypierają ich mechaniczne odpowiedniki w związku z ich lepszą pracą skutkującą zwiększoną siłą hamowania oraz lepszą modulacją. Na początku zastosowanie znalazły w rowerach górskich, gdzie stały się praktycznie standardem w średnich i wyższych modelach, później zaczęto je z powodzeniem stosować także w innych typach rowerów. Szczególnie sprawdzają się także w ciężkich rowerach elektrycznych potrzebujących mocniejszych hamulców.