Hamulec tarczowy – to rodzaj hamulca ciernego wykorzystującego tarczę, na której powierzchni działa siła tarcia. Hamulce tarczowe wykorzystywane są powszechnie m.in. w rowerach. Hamulce tarczowe można podzielić na:
Budowa hamulców tarczowych
W skład układu hamulcowego wykorzystującego hamulce tarczowe wchodzą:
- tarcze hamulcowe połączone sztywno z hamowaną osią/wałem,
- nieobracające się zaciski z mechanizmem dociskania klocków hamulcowych do tarczy,
- klocki hamulcowe pokryte cierną okładziną,
- przewody hamulcowe hydrauliczne, pneumatyczne lub mechaniczne (np. linki w rowerze),
- elementy umożliwiające sterowanie jak pedały lub klamki hamulcowe.
Zasada działania
Wskutek operowania przez użytkownika pedałem/dźwignią hamulca sygnał (zmiana ciśnienia lub naciąg linki) przekazywany jest do zacisków hamulców. Mechanizm zacisków powoduje ruch tłoczków połączonych i zaciskających klocki hamulcowe na tarczy. Przez tarcie między klockami a tarczą siła tarcia powoduje zatrzymywanie połączonego z nią przez oś koła.