Kaseta rowerowa

Kaseta rowerowa (wielotryb kasetowy) – element układu napędowego roweru, odpowiedzialny za przekazywanie napędu z łańcucha do piasty tylnego koła z wbudowanym wolnobiegiem. Kaseta jest połączeniem od kilku do kilkunastu kół łańcuchowych tworzących razem jeden zestaw. Wykorzystywana jest w napędach rowerowych z zewnętrzną przerzutką zmiany biegów.

Kasety rowerowe występują w wersjach o różnej ilości koronek (rzędów). Najczęściej spotyka się kasety 7-12 rzędowe. Ich ilość wpływa bezpośrednio na liczbę dostępnych biegów. Poza ilością koronek ważną cechą jest także zakres kasety, tj. ilość zębów na najmniejszej oraz największej koronce. Stosuje się koronki od 10 zębów na najmniejszej do 51 zębów na największej koronce, co odpowiada, w uproszczeniu, za to z jaką minimalną i maksymalną prędkością można jechać wyposażonym w daną kasetę rowerem. Istotną cechą jest także stopniowanie kasety – różnica między sąsiadującymi ze sobą zębatkami, co odpowiada za możliwość dokładniejszego doboru przełożenia do jazdy z założoną kadencją.

Producenci stosują różne rozwiązania w postaci odpowiedniego kształtowania koronek, które mają ułatwiać zmianę biegów. Kasety wykonuje się w całości ze stali, aluminium lub z tytanowymi zębatkami, co odpowiada za ich wagę oraz trwałość i precyzję działania, a przez to koszty produkcji i zakupu.

Kaseta montowana jest na piastę koła z wbudowanym wewnątrz piasty wolnobiegiem. Wypiera rozwiązanie zębatek zintegrowanych z wolnobiegiem ze względu m.in. na możliwość wymiany samych zębatek bez wolnobiegu. Możliwa jest często także wymiana pojedynczych koronek.