Kierownica baranek

Kierownica baranek – to typowy i charakterystyczny typ kierownicy rowerowej stosowany głównie w rowerach szosowych. Kształtem przypomina baranie rogi.

Budowa

Kształt kierownic typu baranek jest zbliżony, jednak różni się wymiarami, tj. poszczególnymi długościami i kątami gięć. Zasadniczo kierownica składa się z prostej rurki w jej centralnej części i rogów w kształcie łuków skierowanych do przodu i w dół na obu końcach kierownicy. Taki kształt kierownicy pozwala na jazdę w trzech głównych pozycjach:

  • chwycie dolnym – najbardziej aerodynamicznym, z najlepszym dostępem do klamkomanetek;
  • chwycie górnym na klamkach – bardziej wygodny i wyprostowany, z dostępem do klamkomanetek;
  • chwycie górnym – na prostej części kierownicy, bez bezpośredniego dostępu do klamkomanetek.

Kierownice tego typu wymagają stosowania klamek hamulcowych, a obecnie klamkomanetek, w odróżnieniu od typowych klamek używanych na prostych kierownicach. Konieczne jest także stosowanie owijki w odróżnieniu od chwytów (tzw. gripów) na prostych kierownicach.

Zastosowanie

Kierownice rowerowe typu baranek znajdują zastosowanie szczególnie w rowerach szosowych. Stosowane są także w rowerach przełajowych, a także w rowerach gravelowych, gdzie różnią się zazwyczaj kształtem.