Kierownica rowerowa

Kierownica rowerowa – to część rowerowa, której głównym zadaniem jest wytyczanie kierunku jazdy. Dzieje się to poprzez regulację osi roweru względem przedniego koła właśnie dzięki znajdującej się nad nim kierownicy rowerowej. Jest ona także miejscem podparcia rowerzysty podczas jazdy. Oprócz tego, że kierownica w rowerze montowana jest nad przednim kołem, to także łączy się z nim poprzez widelec koła za pomocą wspornika i steru. Kierownice w rowerze przybierają różne kształty w zależności od przeznaczenia modelu danego roweru a nawet od obecnie panujących trendów.

Rodzaje kierownic rowerowych

Ze względu na mnogość różnych rodzajów rowerów kierownice w nich występujące różnią się dość mocno. Większość z typów kierownic odpowiada po prostu rodzajowi roweru, do którego została przeznaczona. Najczęściej występujące typy kierownic do roweru to:

  • kierownica szosowa, jak nazwa wskazuje – jest to kierownica do roweru szosowego. Zazwyczaj przyjmuje „wykrzywiony” kształt ze względu na wygodę podczas trzymania kierownicy w dłuższych trasach. Najczęściej spotyka się kierownice rowerowe gięte bądź kierownice baranek, które nazwę zawdzięczają właśnie od swojego kształtu przypominającego baranie rogi. Wśród kierownic szosowych coraz większą popularność zyskują także kierownice rowerowe anatomiczne. Ich wyróżnikiem jest specjalne wyprostowanie u dołu łuku;
  • kierownica mtb, przeznaczona do montażu w rowerach przystosowanych do jazdy górskiej;
  • kierownica rowerowa wielopozycyjna, zwana również „ósemką” – umożliwia częste i swobodne zmiany ułożenia rąk na kierownicy w rowerze, a co za tym idzie całej pozycji rowerzysty;
  • kierownica do roweru miejskiego, która w zasadzie niewiele się różni od tych do rowerów szosowych. W tym przypadku inny może być rozmiar, ewentualnie design.

Kierownice w rowerach można dostosowywać do swoich potrzeb. Nie tylko poprzez ustawienie odpowiedniej szerokości kierownicy, rodzaj jej wykonania (stal, włókno węglowe, aluminium). Możliwe jest także podwyższenie kierownicy, na przykład za pomocą: podkładki pod mostkiem, wzniosu kierownicy, rotację kierownicy, wznios mostka, czy wysokość steru bądź amortyzatora.