Klamka hamulcowa

Klamka hamulcowa – to część roweru, która zazwyczaj znajduje się na kierownicy. Jest ona podzespołem systemu hamowania w rowerze. Klamka rowerowa odpowiada w nim za rozpoczynanie hamowania, wykorzystując przy tym linki rowerowe. W większości przypadków dzieje się to poprzez odpowiednie zaciśnięcie się klocków hamulca na obręczy koła rowerowego. Najczęściej zdarza się tak, że klamka hamulca przedniego znajduje się po lewej stronie kierownicy. Natomiast klamka hamulca tylnego po przeciwnej, czyli prawej. W sensie technicznym klamki do roweru stanowią konstrukcję dźwigni prostych. W niektórych modelach występują połączone w całość tzw. klamkomanetki – wówczas klamki hamulcowe wraz z manetką stanowią jeden element.

W zależności od rodzaju hamulców klamki hamulcowe do roweru działają w inny sposób. Gdy w rowerze występują hamulce typu mechanicznego, klamki odpowiadają za ciągnięcie linki. W ten sposób dochodzi do zaciskania się szczęk i dociśnięcia klocków hamulcowych do obręczy koła w rowerze. Efektem tego procesu jest hamowanie. Z kolei, gdy w rowerze znajdują się hamulce tarczowe, dochodzi do zacisku odpowiednich okładzin do tarcz.

Kolejnym występującym w rowerach typem hamulców są hamulce hydrauliczne. W ich przypadku klamki do roweru wywołują nacisk na dźwignie hamulca. Dzięki temu uruchamiany jest specjalny tłoczek, którego zadaniem jest zwiększenie ciśnienia płynu hamulcowego w przewodach. Na skutek tego działania także następuje zaciskanie się szczęk na obręczy, ewentualnie okładek na tarczy. W zależności od opisywanych rodzajów hamulców budowa klamek rowerowych oraz ich typy różnią się od siebie.

Regulacja klamki hamulca w rowerze odbywa się za pomocą elementów udostępnianych przez producentów przy zakupie roweru. Aby bezpiecznie się poruszać na rowerze konieczne jest właściwe skonfigurowanie pozycji klamek rowerowych na kierownicy. Zapewnia ono nie tylko większy komfort i wygodę podczas jazdy, ale nade wszystko bezpieczeństwo. Klamka hamulca rowerowego zawsze musi być w zasięgu dłoni co umożliwia natychmiastową reakcję w przypadku konieczności hamowania.