Klocki hamulcowe do roweru

Klocki hamulcowe do roweru – to ważny element układu hamowania mający zastosowanie w każdym rowerze. Klocki hamulcowe są semantycznie powiązane z hamulcami szczękowymi, natomiast okładziny – z hamulcami tarczowymi. Główną funkcją klocków rowerowych jest wyhamowanie roweru podczas jazdy, odbywa się to poprzez tarcie szczęk hamulca o powierzchnię obręczy roweru.

Klocki wykonane są z różnego rodzaju mieszanek ciernych, które różnią się jakością wykonania i zapewniają inne rezultaty w kontekście bezpieczeństwa. Technologia wykorzystująca klocki rowerowe należy do najpowszechniejszych na polskim rynku rowerowym, dzieje się tak ze względu na niskie koszty wykonania oraz napraw.

Wśród klocków hamulcowych można wyróżnić dwa rodzaje: zintegrowane, w których elementy stanowią jedność i nie podlegają modyfikacji, a także wymienne, w których możliwa jest wymiana jedynie elementu ciernego bez wymogu zakupu całej części.

Zintegrowane są tańsze w momencie zakupu, jednak po zużyciu nadają się w całości do wyrzucenia. Wymienne są, droższe zaś na początku, ale dłuższe stosowanie czyni je opłacalnym rozwiązaniem.

W zależności od potrzeb klocki hamulcowe posiadają inne stopnie twardości. Te przeznaczone do pracy w trudnych warunkach, posiadają specjalne wyżłobienia lub są wykonane z kilku warstw mieszanek ciernych – te rozwiązania, usprawniają proces hamowania i wyciszają piski z nim związane.