Koło rowerowe

Koło rowerowe – to jeden z elementów wyposażenia roweru. Jest ono jednym z najistotniejszych podzespołów w każdym rowerze. W większości modeli występują dwa koła rowerowe.

Budowa koła rowerowego

Zazwyczaj konstrukcja koła do roweru opiera się na piaście rowerowej. Do niej zamontowane są końce szprych. Za pomocą nypli znajdujących się w szprychach, piasta połączona jest z kolei z obręczą. Dzięki temu łączeniu szprychy są w odpowiedni sposób naciągnięte, a koło wycentrowane. Obręcz jest tym elementem, na który nakłada się dętkę wraz z oponą rowerową. Zdarzają się także modele, w których opony są bezdętkowe, a co za tym idzie lżejsze. Rozwiązanie to jest jednak bardziej kosztowne i trudniejsze w codziennej obsłudze. Samo koło do ramy roweru jest przymocowane za pomocą specjalnych zacisków.

Rodzaje kół do roweru

Najczęściej spotyka się dwa rodzaje kół rowerowych – szprychowe lub zintegrowane:

  • Koła szprychowe – to rozwiązanie droższe, dedykowane rowerom do wyczynowego uprawiania sportu. Zazwyczaj kupowane są osobno od pozostałych podzespołów roweru. Ich skład jest starannie dobierany, aby uzyskać efekt maksymalnego ich odchudzenia i lekkości. Awaria jednego z elementów koła nie powoduje konieczności wymiany całego koła. Proces montażu w przypadku kół szprychowych ma charakter automatyczny, pod ścisłą kontrolą.
  • Koła zintegrowane – są produkowane w formie odlewu z aluminium, bądź z włókna węglowego. Zaletą tego typu kół jest absolutna odporność na rozcentrowanie. Niestety odbywa się to kosztem znacznie częstszego ich pękania. Wynika to z zastosowania tańszych i słabszych materiałów na etapie ich produkcji. Dodatkowo sprawiają trudność w użytkowaniu ze względu na stosunkowo większy ciężar niż w przypadku kół szprychowych.

Rozmiar kół rowerowych zazwyczaj jest podawany za pomocą cali, ewentualnie używa się milimetrów. Rozmiar koła oznacza średnicę przeciętnej opony możliwej do zamontowania na nim. Obecnie rozmiary kół do roweru są mocno zróżnicowane i zależne od typu roweru, np. w rowerach górskich będzie to 26 cali, w szosowych bądź torowych 28 cali, a w rowerach miejskich 24, 18, 16, 14, a nawet 12 cali.