Korba rowerowa

Korba rowerowa – jeden z najważniejszych elementów układu przeniesienia napędu w rowerze. Bezpośrednio połączony jest z osią suportu z jednej strony i pedałami z drugiej. Stanowi rodzaj dźwigni pomocnej w przeniesieniu siły potrzebnej do wprawienia kół zębatych, a następnie rowerowych w ruch. Ze względu na bezpośredni nacisk nóg na te części układu napędowego, konstrukcja musi być wytrzymała. W każdym rowerze znajdują się dwie, symetrycznie umocowane korby rowerowe. Można je podzielić na rodzaje ze względu na system mocowania do osi suportu, na przeznaczenie lub ilość blatów (zębatek przy korbie).

Rodzaje korb rowerowych

Ze względu na mocowanie korby rowerowe znane są:

  • korba na kwadrat;
  • korba na wielowypust;
  • korba hollowtech oraz hollowtech II (ang. hollow – pusty) – będące zintegrowanym systemem.

Z kolei biorąc pod uwagę ilość blatów przy korbie, istnieją trzy rodzaje:

  • Korba rowerowa jednorzędowa – stosowana głównie w rowerach szosowych, ostrym kole i miejskich bez przerzutek lub z przerzutkami w piaście;
  • korba rowerowa dwurzędowa – montowana w rowerach sportowych, w tym niektórych szosowych;
  • korba rowerowa trzyrzędowa – stosowana w większości rowerów MTB i pokrewnych.

Długości korby do roweru są różne, ale zwykle mieszczą się w zakresie 165 do 175 cm i są dobierane do uprawianej dyscypliny, długości nogi oraz pozycji na rowerze. Dłuższe – pomagają w pokonywaniu wzniesień (zasada dźwigni), krótsze z kolei sprzyjają osiągnięciu wyższej kadencji. Na chwilę obecną, ze względu na różnice w stosowanych normach, najbezpieczniejszą opcją jest kupno korby rowerowej tego samego producenta co posiadany suport.