Linka hamulcowa do roweru

Linka hamulcowa do roweru – to część w rowerze stosowana do sterowania hamulcami poprzez naciśnięcie klamki hamulcowej (lub klamkomanetki). Linka hamulcowa łączy klamki ze szczękami hamulcowymi.

Linki hamulcowe najczęściej wykonywane są ze stalowej plecionki i mogą być zakończone:

  • Walcem (standard, który pasuje do większości rowerów),
  • Gruszką (standard, który można spotkać w rowerach sportowych; jest kompatybilny z systemami marek takich jak Campagnolo, SRAM lub Shimano).

Linki tego typu mają najczęściej średnicę 1,6 mm, więc są grubsze i bardziej wytrzymałe od drugiego rodzaju linek występujących w rowerze – linek do przerzutek. Omawiana część nie musi mieć zbyt gładkiej powierzchni. Linka najczęściej prowadzona jest po ramie w pancerzykach (rurkach, które podtrzymują i chronią przed szybszym zniszczeniem poprzez czynniki zewnętrzne). Zdarzają się sytuacje (w rowerach miejskich i szosowych), że linka ciągnie się wewnątrz rur ramy.  Na pracę linki wpływ ma sposób jej prowadzenia. Im mniej odcinków w pancerzykach, tym linka stawia mniejszy opór. Odcinki linek prowadzonych w pancerzykach są również podatne na zabrudzenia, które zwiększają dodatkowo opór pracy. Z tego powodu w droższych zestawach linek dodawane są uszczelnione końcówki na pancerzyki zapobiegające dostawanie się do nich brudu.