Linka rowerowa

Linka rowerowa to część rowerowa odpowiadająca za połączenie przerzutek i hamulców z odpowiednimi manetkami i klamkami hamulcowymi przez co umożliwia sterowanie nimi.

Budowa

Linki rowerowe tworzone są w oparciu o plecionkę ze stalowych drutów. Standardowa linka stalowa rowerowa jest ocynkowana i składa się z równomiernie splecionych 19 drutów. Bardziej zaawansowane linki do roweru buduje się z 14 drutów, gdzie wewnątrz całego splotu poprowadzone jest 7 drutów tworzących tzw. kord, a pozostałe 7 tworzy zewnętrzną otoczkę. Są one także galwanizowane, a najbardziej zaawansowane powlekane są np. teflonem w celu zminimalizowania tarcia w pancerzach. Często linki są także hartowane przez wstępne rozciąganie w wysokiej temperaturze, co ma na celu zapobieganie ich późniejszego niepożądanego rozciągania podczas użytkowania. Linka do roweru na jednym końcu posiada element umożliwiający zablokowanie jej wewnątrz mechanizmu klamki hamulcowej bądź manetki, a drugi wolny umożliwiający poprowadzenie jej do końcowego elementu sterowanego. Do zakończenia linki od strony hamulca lub przerzutki stosuje się specjalne końcówki mające na celu zapobiegać ich rozwarstwianiu się.

Zastosowanie

Występują dwa typy linek ze względu na zastosowanie różniące się budową:

  • linki do przerzutek – są cieńsze i mają średnicę 1,2 mm. Zazwyczaj posiadają końcówkę w formie walcowatej baryłki skierowanej wzdłuż linki. Buduje się je z myślą o jak największej odporności na rozciąganie i stawianie jak najmniejszego oporu podczas ruchu w pancerzach, co umożliwia precyzyjną zmianę biegów. Stosuje się je do przednich i tylnych przerzutek;
  • linki hamulcowe – nieco grubsze, o średnicy 1,6 mm. Posiadają zakończenie w formie zazwyczaj małego walca ustawionego prostopadle do linki. Są wytrzymalsze od linek do przerzutek i nie muszą być tak gładkie i zapewniać wysokiej precyzji. Stosuje się je m.in. do hamulców szczękowych, v-brake i mechanicznych hamulców tarczowych.

Linki znajdują się we wszystkich rowerach wyposażonych w wyżej wymienione systemy. Odpowiednio zadbane i konserwowane linki odpowiadają za sprawną pracę układów zmiany biegów i układów hamulcowych. Okresowa wymiana linek w rowerze w razie ich zużycia znacznie poprawia jakość działania tych systemów.

Prowadzenie linek

Za odpowiednią kulturę pracy linek odpowiada ich prawidłowe ułożenie. Zasadniczo stosuje się dwa typy prowadzenia linek:

  • zewnętrzne – gdzie linki prowadzone są po rurach ramy przy użyciu przygotowanych w niej uchwytach i w pancerzach. Zazwyczaj prowadzi się linki pod dolną górą ramy i pod mufą suportu, natomiast w rowerach górskich ze względu na większą podatność na zabrudzenia i uszkodzenia przyjęło się często prowadzić linki po górnej rurze ramy;
  • wewnętrzne – gdzie linka wraz z pancerzem wprowadzana jest przez otwór wewnątrz rury ramy i wyprowadzana przez kolejny otwór w pobliżu obsługiwanego przez nią elementu. Dzięki temu linki są lepiej osłonięte przed zabrudzeniami i są lepiej chronione przed mechanicznym uszkodzeniem, natomiast bardziej problematyczna jest ich wymiana niż linek prowadzonych na zewnątrz.

Stosuje się także kombinacje powyższych, gdzie linka częściowo prowadzona jest wewnętrznie i częściowo zewnętrznie. Istotną rolę w prowadzeniu linek pełnią także pancerze. Linka w pancerzu jest podatna na tarcie między tymi elementami i dostawanie się zabrudzeń, w związku z czym w rowerach ogranicza się długość pancerzy na przebiegu linki do fragmentów, gdzie ich zastosowanie jest konieczne, np. na łukach prowadzonych do klamek i manetek na kierownicy. Pancerze także są często wykończone powłoką teflonową wewnątrz w celu minimalizowania tarcia.