Łożyska rowerowe

Łożyska rowerowe – to części konstrukcyjne umożliwiające ruch obrotowy względem siebie wokół osi łożyska połączonych za ich pomocą elementów. Technicznie wszystkie występujące w rowerze łożyska są łożyskami tocznymi. W rowerze łożyska można znaleźć w takich miejscach jak: stery, suport, piasty, pedały, wahacze czy przerzutki. Odpowiadają one za prawidłową pracę tych elementów i w całokształcie umożliwiają jazdę całego roweru.

Łożyska stosowane w rowerach

Łożyska kulkowe

To najbardziej podstawowy rodzaj łożysk spotykanych w dzisiejszych rowerach. Składają się one z kulek oraz bieżni wewnętrznej i zewnętrznej, które często są elementami budowy łączonych przez łożysko części. Często stosuje się metalowy korpus, w którym umieszcza się pojedyncze kulki w odpowiednich odstępach od siebie nazywany potocznie wiankiem. Do prawidłowej pracy, łożyska kulkowe wymagają smaru, który ze względu na ich otwartą konstrukcję nie jest odporny na warunki zewnętrzne, przez co wymagają one częstszego serwisowania. Łożyska te są jednak tanie w produkcji i zakupie oraz łatwe w regulacji przez dokręcanie jednej bieżni do drugiej.

Łożyska maszynowe

Zasadą działania nie różnią się od łożysk kulkowych, jednak różnią się budową, w której obie bieżnie są częściami składowymi samego łożyska i otaczając ukryte wewnątrz kulki, tworzą jego obudowę. Z tego względu łożyska te charakteryzują się dużo lepszym uszczelnieniem, nie zostały jednak zaprojektowane do serwisowania i regulacji, w związku z czym nieprawidłowe działanie często wiąże się z wymianą łożysk.

Łożyska igiełkowe

Swoją konstrukcją różnią się znacząco od łożysk kulkowych. W ich budowie zamiast kulek zastosowane są cienkie długie metalowe wałeczki zwane igiełkami, które mają znacznie większą powierzchnię styku, przez co znacznie lepiej znoszą przeciążenia. Większa powierzchnia styku oznacza jednak także większe tarcie, co może być powodem małej popularności tych łożysk. Jednak ze względu na odporność oraz niewielkie rozmiary znajdują swoje zastosowanie, chociażby w sterach lub amortyzatorach.

Łożyska ceramiczne

Konstrukcyjnie nie różnią się one od łożysk kulkowych, odróżnia się je ze względu na wykorzystane materiały – ceramikę, która pozwala na stworzenie gładszych łożysk. Dzięki temu łożysko ceramiczne może toczyć się szybciej przy mniejszej stracie energii wynikającej z tarcia. Poza lepszym działaniem łożyska te są także lżejsze i twardsze od łożysk stalowych, co zapewnia ich większą żywotność. Są odporne na korozję ze względu na wykorzystane materiały oraz są dużo droższe od łożysk metalowych.