Mechanizm korbowy

Mechanizm korbowy – to system, którego zadaniem jest przenoszenie siły mięśni na koła rowerowe. Jest kluczowym mechanizmem w każdym rowerze. Technologię tą opatentował pod koniec XIX wieku Johann Trefz. Na przestrzeni lat była udoskonalana, jednak spełnia te same zadania i metodę działania do dziś.

Budowa mechanizmu korbowego

Mechanizmy korbowe składają się z trzech podstawowych części: ramion, korby zbudowanej z zębatek i osi suportu. Do prawidłowego funkcjonowania korbowego systemu rowerowego wymagana jest nienaganna współpraca tych elementów. Ilość rzędów mechanizmu korbowego uzależniona jest od rodzaju uprawianego kolarstwa. Mechanizm korbowy jednorzędowy montowany jest głównie w rowerach miejskich, przystosowywanych do jazdy po równym terenie. Osłona mechanizmu korbowego chroni cały system przed zanieczyszczeniami oraz uderzeniami, np. kamieni lub gałęzi. Stanowi również ochronę dla rowerzysty i jego odzieży przed zabrudzeniami oraz niweluje ryzyko uszkodzenia skóry przez zębatki podczas upadku.

Mocowanie mechanizmu korbowego na osi jest możliwe według różnych standardów. Najstarszym ze sposobów, jest tzw. klin. Polega na założeniu korby na oś suportu i zaklinowaniu jej metalowym bolcem. Drugim sposobem jest tzw. kwadrat. W oś suportu o przekroju w kształcie kwadratu wchodzi rama. Konstrukcja zakręcana jest przez specjalną śrubę. Ta metoda daje stabilniejsze połączenie niż klin. Stosuje się również tzw. wielowypust, jest to zmodyfikowana i unowocześniona metoda kwadratu, którego miejsce zastąpiła oś o przekroju w kształcie koła z wypustkami. Wykorzystuje się także najnowocześniejsze systemy ze zintegrowaną osią.