Mostek rowerowy

Mostek rowerowy – jest on elementem mechanicznym roweru odpowiedzialnym za swoiste wsparcie i połączenie kierownicy z rurą sterową widelca, czyli resztą konstrukcji. Początkowo w rowerach nie istniało coś takiego jak wspornik kierownicy. Przyczyna była prosta – w archaicznych konstrukcjach nie był do niczego potrzebny. Dopiero rozwój technologiczny zaowocował w to, że coraz większą uwagę zaczęto zwracać na odpowiednie ustawienie wysokości kierownicy w rowerze. Drugim z powodów był intensywny wzrost zainteresowania dyscyplinami sportowymi związanymi z kolarstwem, zarówno szosowym, jak i górskim. Tym samym mostki rowerowe stały się jednymi z najważniejszych elementów dzisiejszych rowerów.  Ze względu na wielorakie przeznaczenie dzielą się one na kilka zasadniczych grup:

  • mostek rowerowy wpuszczany;
  • mostek typu Ahead;
  • mostek zintegrowany.

Mostek do roweru wpuszczany zapewnia połączenie mostka poprzez rurkę wpuszczaną w rurę sterową od amortyzatora. Spotykany zazwyczaj w klasycznych rowerach szosowych.

Mostek rowerowy regulowany typu Ahead jest najczęściej wykorzystywanym typem mostka w rowerze. Dostępny w trzech różnych rozmiarach 1 cal, 1 i 1/8 cala oraz 1,5 cala. Pozwala on na swobodną wymianę bez ingerencji w resztę elementów konstrukcyjnych. Montowany jest w rurę sterowną.

Mostki zintegrowane są niestandardową odmianą wsporników. To, co decyduje o ich zintegrowaniu to połączenie nie z rurą sterowną a z widelcem, ramą lub samą kierownicą.

Produkowane są również tzw. wsporniki regulowane zaliczane do każdej z powyższych grup, które pozwalają na odpowiednie dla użytkownika ustawienie kierownicy. Sprawdzają się one przede wszystkim w rowerach treningowych.