Mufa suportu

Mufa suportu – to element, w którym rama rowerowa zostaje połączona z poszczególnych rur. Znajduje się w miejscu, gdzie łączy się rura podsiodłowa z rurą dolną oraz z rurą dolną tylnego trójkąta. Mufa suportowa jest nazywana również tuleją. Mufa zbudowana jest z połączonych ze sobą, krótkich rurek. Ma ona większą średnicę niż pozostałe rury, które łączy. Rurki znajdujące się wewnątrz mufy mogą być wklejane, ale także lutowane mosiądzem lub srebrem. Ma ona formę wydrążonego walca.

Jest to miejsce, w które montowany jest suport rowerowy, czyli element układu napędowego roweru zawierający łożyska, pozwalające na obrót korby przenoszącej ruch obrotowy pedałów na zębatki łańcucha. Błędem jest określanie mufy rowerowej jako suport.

Zależnie od systemu umożliwiającego montowanie suportu, wyróżnia się suporty wkręcane na gwint (BSA/ISO/standard Brytyjski, standard Włoski, standard Francuski) oraz wbijane, spotykane w starszych modelach i powracające w suportach typu PressFit.

Mufa rowerowa ma najczęściej szerokość 68-73 mm. Wymiar 68 mm jest stosowany w większości rowerów górskich oraz szosowych. Dla suportów BSA oraz PressFit przystosowane są również mufy o szerokości 73 mm. Mufy rowerowe o szerokości 70 mm stosowane są w rowerach przeznaczonych do używania suportów zbudowanych na zasadzie standardu Włoskiego. Mufy dla poszczególnych suportów różnią się również jej wewnętrzną średnicą, a także wymiarem miski suportu.