Nyple rowerowe

Nyple rowerowe – są elementami koła w rowerze. Ich zadaniem jest spajanie obręczy koła ze szprychą rowerową. Nyple do roweru są montowane w przeznaczonych im otworach w zewnętrznej części obręczy koła szprychowego. W następnej kolejności nakręca się je na gwint, który ma zastosowanie na końcu szprychy do roweru.

Biorąc pod uwagę aspekt techniczny, nypel to po prostu nakrętka wykonana w specjalnym kształcie i konstrukcji. Mianowicie jest wyprofilowaną, krótką tuleją o długości kilkunastu milimetrów. Na końcu od strony obręczy znajduje się specjalny kołnierz. Z kolei z drugiej strony znajduje się specjalne przewężenie. Jego zadaniem jest obsługiwanie klucza do nypli. Z ich pomocą można obracać nyple, dzięki czemu da się na bieżąco konfigurować naciąg szprych do roweru, a w konsekwencji wycentrować koło już po jego zamontowaniu. Wykonane są zazwyczaj z mosiądzu, a następnie pokrywa się je z wierzchu niklem w celu zabezpieczenia przed korodowaniem.

Zdarza się wykonywanie nypli rowerowych także ze stopów aluminium, czy też stali nierdzewnej. Jeżeli chodzi o wymiary nypli, to muszą być zunifikowane, aby właściwie pełniły swoją funkcję w ramach szprychy rowerowej. To oznacza, że ich średnica wewnętrzna musi odpowiadać rozmiarom gwintu szprychy (albo 2 mm, ewentualnie 1,8 mm). Opisywane wcześniej przewężenie do klucza nypla występuje w trzech wariantach: 3,2 mm; 3,3 mm lub 3,45 mm. Z kolei mechanicznie szerokość kołnierza w nyplu może być w zasadzie dowolna, jednakże nie mniejsza niż 2,6 mm średnicy. Zakończeniem nypla może być albo „gwiazdka” zwana główką, albo też sześciokąt.