Obręcz rowerowa

Obręcz rowerowa (felga, rawka lub rafka) – jest to element koła rowerowego, nazywany potocznie felgą, który swoje miejsce znajduje na obwodzie tego koła. Na tym obwodzie montuje się w dalszej kolejności dętkę i oponę. Obręcze rowerowe są połączone za pomocą szprych z piastą, czyli środkową częścią koła rowerowego. Inne nazwy obręczy rowerowej, z którymi można się spotkać, to felga rowerowa, rawka lub rafka rowerowa.

Do przygotowania obręczy koła roweru używa się profili metalowych tworzonych ze stopów stali lub aluminium, które są przygotowywane w hutach. Następnie zagina się je, tworząc okrąg. W zależności od rodzaju profilu powstaje obręcz koła, która będzie mniej lub bardziej odporna. Tak produkuje się różnego typu obręcze (obręcze szosowe czy obręcze stalowe). Obręcz musi posiadać jeszcze odpowiednio wykonane otwory, w które montuje się szprychy. Najczęściej spotyka się obręcze z otworami w liczbie od 28 do 36. Obręcze szosowe są jednak pewnym wyjątkiem, ponieważ w nich znajduje się zwykle od 16 do 20 otworów (w zależności od koła przedniego czy tylnego).

W tanich modelach obręczy koła rowerowego wspomniane otwory na szprychy są wykonywane za pomocą szlifowania. W obręczach wyższej jakości otwory posiadają specjalne pierścienie, które zapewniają dłuższą eksploatację koła rowerowego. O wysokiej jakości wykonania felgi do roweru świadczy także wykończenie jej bocznych części, ponieważ odpowiednio wyszlifowane zapewnią cichą pracę klocków hamulcowych i dłuższą ich eksploatację.

Przy zakupie obręczy koła należy zwrócić uwagę na rodzaj roweru i styl jazdy rowerzysty. W rowerach szosowych stosuje się obręcze o jak najmniejszej masie, lecz wpływa to na ich wytrzymałość. Zwykle sportowe obręcze są bardzo cienkie, a ich wytrzymałość jest niezbyt długa. Najczęściej nie nadają się już do użytku po jednych zawodach. W zjazdowych rowerach górskich stosuje się natomiast o wiele cięższe obręcze, które wymagają większego wysiłku rowerzysty, by je napędzić do wyższej prędkości. Opisane przypadki są zauważalnie odmienne, ale pomiędzy nimi produkowane są obręcze, które znajdują zastosowanie w codziennych rowerach miejskich czy turystycznych.