Ogniwo łańcucha rowerowego

Ogniwo łańcucha rowerowego – to część łańcucha składająca się z dwóch równoległych blaszek z otworami umożliwiającymi połączenie ich za pomocą pinu (sworznia). Wyróżnia się dwa rodzaje ogniw: wewnętrzne i zewnętrzne. Montowane są naprzemiennie, umożliwiając załamywanie łańcucha.

Ogniwo wewnętrzne składa się z tulejki, przez którą przechodzą sworznie, a także ruchomej rolki. Odległości rolek są tak obliczone, aby dobrze współpracowały z zębatkami w rowerze. Łańcuchy rowerowe standardowo zawierają 114, 116 lub 118 ogniw, ale ich optymalna liczba jest zależna od poszczególnych komponentów. Na przykład, długość łańcucha będzie większa w napędzie z przerzutką tylną z długim wózkiem niż z krótkim. Podobnie przy większej ilości przełożeń może zaistnieć konieczność stosowania dłuższego łańcucha. Specyficznym rodzajem ogniwa jest spinka do łańcucha. Najnowsze i najpopularniejsze posiadają systemy zatrzaskowe składające się z dwóch części, umożliwiające szybki montaż i demontaż przy pomocy kombinerek. Starsze systemy bywają łączone za pomocą zawleczki lub dodatkowego zatrzasku dociskającego płytkę środkową.