Okładziny hamulcowe do roweru

Okładziny hamulcowe do roweru – to odpowiednik samochodowych klocków hamulcowych, z tym wyjątkiem, że okładziny znajdują się w rowerach wyposażonych w hamulce tarczowe (natomiast klocki są semantycznie powiązane z rowerowymi hamulcami szczękowymi). Jest to jeden z najważniejszych układów znajdujących się w rowerze. Odpowiadają za nasze bezpieczeństwo podczas jazdy, gdyż ich zadanie to zatrzymanie obracającego się koła poprzez wytworzenie jak największego tarcia między tarczą a okładziną – czyli jednym słowem odpowiadają za hamowanie. W przeciwieństwie do znacznie częściej spotykanych hamulców szczękowych, które działają na obręcz koła, okładziny wpływają bezpośrednio na tarczę hamulcową.

Okładziny hamulcowe możemy podzielić w dwojaki sposób, pod względem materiału użytego do ich produkcji (żywiczne, metaliczne oraz te najdroższe – ceramiczne) oraz sposobu działania (mechaniczne i hydrauliczne). W przypadku mechanicznych hamulec uruchamiany jest poprzez stalową linkę, gdy zaś mówimy o hamulcach hydraulicznych, całość aktywowana jest przez płyn hamulcowy znajdujący się w przewodzie hydraulicznym.