Opona rowerowa

Opona rowerowa – bezpośrednia ochrona obręczy rowerowej i dętki (w przypadku kół dętkowych). Opona rowerowa jest tworzona z mieszanek elastycznych materiałów zapewniających odporność na przebicia i odpowiednią do przeznaczenia przyczepność. Na rynku dostępnych jest wiele ich rodzajów. W tańszych rowerach znajduje zastosowanie opona drutowa, natomiast przez kolarzy i amatorów sportów rowerowych chętniej wybierana jest opona zwijana (kevlarowa). Przy oponach z wyższej półki znaczenie ma rodzaj użytej mieszanki, waga, przyczepność, szybkość (będącą składową wszystkich wcześniej wymienionych elementów).

Rozmiary opon rowerowych i ich zastosowanie

Przekrój opon rowerowych jest naprawdę duży i zaczyna się od 12 cali, a kończy na 29. Te o małej średnicy są charakterystyczne dla rowerków dziecięcych. Opona 20 cali oraz opona 24 cale spotykana jest w wersjach młodzieżowych. Najpopularniejsza jest jednak opona 26 cali, która znajduje zastosowanie w większości rowerów marketowych. Opona 28 cali jest charakterystyczna dla rowerów szosowych oraz wielu trekkingowych, czyli przeznaczonych do turystyki, często długodystansowej. Rzadziej spotykana jest opona 27,5 cala oraz opona 29 cali. Ta ostatnia zakładana jest na obręcze 28-calowe. Rozmiary opon rowerowych mają wpływ na sterowność roweru oraz na wysiłek, który będzie trzeba włożyć, aby wprawić koła w ruch z jednej strony i utrzymać prędkość z drugiej strony.

Typy opon rowerowych

Opony do roweru występują w trzech typach:

  • szytki – opona szosowa, będąca w rzeczywistości połączeniem dętki i opony w jednym. Szytki klei się do obręczy, aby się nie ślizgały podczas jazdy.
  • tubeless – czyli opony bezdętkowe wymagają specjalnych obręczy i uszczelniacza. W przeciwieństwie do szytek podczas awarii można stosunkowo prosto je wymienić, a niewielkie uszkodzenia są łatane przez mleczko uszczelniające.
  • tradycyjne opony rowerowe z dętkami – najpraktyczniejszy system w większości wypadków. Jednak z powodu zastosowania dwóch, ruchomych względem siebie warstw powoduje większe opory toczenia. Oczywiście jest to niedopuszczalne wśród zawodowców.

Poszczególne typy opon rowerowych mogą posiadać rozmaitą symbolikę. Oznaczenia opon rowerowych są zawsze wypisane po ich zewnętrznej stronie pomiędzy obręczą a bieżnikiem.