Opona zwijana

Opona zwijana – typ opony rowerowej, której rant (element, który opiera się na krawędzi obręczy rowerowej) składa się z elastycznych włókien cechujących się wysoką wytrzymałością (np. z kevlaru, jednego z aramidów). Wyróżnia ją to od opony drutowej, w której głównym elementem rantu jest stalowy drut. Opona zwijana to nowocześniejszy typ opony, chętniej wybierany przez doświadczonych rowerzystów ze względu na liczne zalety – jest zdecydowanie lżejsza od drutowego odpowiednika, co powoduje niższą bezwładność koła i dzięki temu szybsze nabieranie prędkości.

Bardzo często jakość materiału użytego do wyrobu takich opon jest wyższa – stosuje się lepsze mieszanki gum i gęstszy oplot, dzięki czemu wzrasta odporność na przebicia. Brak drutu w rancie to przede wszystkim brak ryzyka jego korozji czy skrzywienia – włókna kevlarowe są wysoce elastyczne i nie odkształcają się, nawet jeśli opona pozostaje zwinięta przez długi czas, co wskazuje na kolejną zaletę tego typu opon, jaką jest łatwość przechowywania i transportu – oponę można po prostu złożyć i położyć na półce lub schować do plecaka.

Ich największą wadą jest cena, która może być nawet o połowę wyższa niż identycznego modelu w wersji drutowej.