Oś piasty rowerowej

Oś piasty rowerowej – to element w konstrukcji roweru, na którym osadza się koło, za pomocą piasty. Piasta rowerowa stanowi centralny element koła – jest to tuleja, wewnątrz której zamontowane zostały łożyska, umożliwiające obracanie się układu na osi. Oś tylna mocowana jest na ramie roweru, podczas gdy oś przednią mocuje się na widelcu.

Zadaniem osi jest utrzymanie koła na odpowiedniej wysokości oraz umożliwienie wprawienia go w ruch.

Możemy rozróżnić dwa główne rodzaje osi: oś piasty przedniej oraz oś piasty tylnej. Rzeczone osie różnią się pod względem budowy, podobnie jak różnią się piasty – piasta przednia jest dużo prostszej konstrukcji, gdyż jej zadaniem jest tylko umożliwianie swobodnego obracania się koła na osi.

Piasta może być mocowana do ramy z wykorzystaniem nakrętek sześciokątnych, motylków, niewymagających klucza, czy też dźwigienek, zwanych również szybkozamykaczami. Istnieje również tzw. oś przelotowa. Piasta wykorzystująca oś przelotową nie posiada miejsca montażowego. Oś, w takim systemie, ma z kolei gwintowane zakończenie umożliwiające zamontowanie jej na ramie lub widelcu.