Pancerze rowerowe

Pancerze rowerowe – to elementy konstrukcji roweru, które odpowiadają za utrzymanie linek hamulcowych i przerzutki w odpowiedniej pozycji, oraz ich ochronę przed zabrudzeniami. Wykonanie pancerzy i ich prawidłowe ułożenie wpływają na płynny ruch linki wewnątrz, co bezpośrednio wpływa na jakość hamowania i precyzję zmiany biegów. Pancerze można podzielić ze względu na zastosowanie na:

  • Pancerz linki przerzutki – pancerz ten standardowo ma średnicę 4 mm i mieści w sobie linkę o grubości 1,2 mm. By możliwe było indeksowanie biegów, pancerz ten nie może zmieniać długości podczas zginania, w tym celu tworzone są one z pasm drutów w spiralach ułożonych w odpowiedniej odległości od siebie połączonych płaszczem z tworzywa sztucznego. Pancerz przerzutki jest twardszy od hamulcowego.
  • Pancerz linki hamulcowej – pancerz ten standardowo ma średnicę 5 mm, gdyż musi pomieścić wewnątrz grubszą linkę o grubości 1,5 mm. Spowodowane jest to tym, że linka hamulcowa narażona jest na większe obciążenie. Ich budowa różni się w porównaniu do pancerzy przerzutki spiralami z drutu rozmieszczonymi w mniejszych odległościach, co wpływa na ich większą wytrzymałość. Zdarza się, że wypełnia się je okładziną z teflonu w celu zmniejszenia tarcia linki o pancerz.

Pancerze skonstruowane są w taki sposób, by podczas zginania nie zmieniała się ich wewnętrzna średnica, dzięki czemu ruch linki wewnątrz nie jest ograniczony. Prawidłowe ich ułożenie oraz odpowiednia konserwacja zapewniają płynny ruch linek prowadzonych wewnątrz. W celu zapewnienia odpowiedniego działania zaleca się co jakiś czas wymianę zarówno linek, jak i pancerzy rowerowych.