Piasta rowerowa tylna

Piasta rowerowa tylna – to środkowy podzespół koła, którego obrót możliwy jest dzięki osi przytwierdzonej do ramy rowerowej. Kołnierz piasty posiada przymocowane szprychy, zębatki oraz wolnobieg. Piasta tylna w rowerze odpowiada za prawidłowe działanie układu napędowego roweru.

Piasty mają postać tulei, które zawierają łożyska. Każda tuleja zaopatrzona jest w dwa kołnierze wyposażone w otwory do mocowania szprych. Niektóre z piast posiadają również wewnętrzne przerzutki planetarne oraz dynamo, które jest jednym z elementów zasilających oświetlenie roweru. Istnieją również piasty rowerowe tylne, które zamiast wolnobiegu wyposażone są w torpedo. Torpedo to inaczej rodzaj wolnobiegowej piasty rowerowej, który posiada system hamulcowy uruchamiany podczas cofnięcia pedałów. Najmniej skomplikowanym typem piasty tylnej jest tak zwane ostro koło – układ z mocno zamocowaną zębatką bezpośrednio do piasty, która zawsze obraca się wraz z kołem roweru. Dodatkowo piasty te mają mniejszy gwint lewoskrętny, który blokuje zębatkę nakrętką kontrującą.

Piasta typu flip flop umożliwia korzystanie z wolnego lub ostrego koła – typ napędu zostaje zmieniony poprzez zdjęcie i obrót całego koła. Zębatka w pieście flip flop przytwierdzona do piasty na stałe umożliwia zmianę napędu na ostre koło, a zębatka przyłączona do wolnobiegu – na wolne koło.