Pomiar mocy

Pomiar mocy – urządzenie stosowane w kolarstwie dające możliwość kontroli wkładanego wysiłku w jazdę. Do niedawna rowerowy czujnik mocy był głównie używany w profesjonalnym kolarstwie, dziś można zauważyć, że chętnie wykorzystywany także w kolarstwie amatorskim. Dzięki niemu jazda na rowerze może stać się o wiele efektywniejsza.

W latach 80. XX wieku pierwszy raz stosowano pomiar mocy w kolarstwie. Była to wtedy nowość, dlatego cena takiego czujnika nie pozwalała, by każdy mógł z niego korzystać. W latach 90. i na początku kolejnego wieku technologia rozwinęła się na tyle, że pozwoliło to tworzyć nowe czujniki za stosunkowo niskie koszta. Producenci dostrzegli tym samym potencjał tej metody kontrolowania treningu, dlatego była ona coraz częściej stosowana w profesjonalnych ekipach kolarskich. Z upływem lat rywalizacja producentów przybierała na sile, ponieważ każdy chciał stworzyć najdokładniejszy czujnik pomiaru.

Kolarstwo jest sportem skupiającym się na bezpośredniej rywalizacji, dlatego bardzo ważny jest skuteczny trening. Trening z miernikiem mocy zapewnia pełną kontrolę nad własnym organizmem, pozwala dzielić siły na poszczególne elementy treningu. Do pomiaru mocy w kolarstwie służą różne przyrządy. Wszystkie sprawiają, że trening jest o wiele lepiej monitorowany.

Trening z pomiarem mocy błyskawicznie pokazuje zmiany wysiłku kolarza. Dzięki niemu może on polegać na nieustannie dostarczanych danych, a nie na organizmie, który nieraz może wykazywać zmęczenie z pewnym opóźnieniem. Pomiar mocy w kolarstwie ułatwia dostosowanie obciążeń w treningu. Pozwala zaobserwować liczbę wkładanych watów w danym momencie cyklu treningowego, a więc ile energii kosztuje trening.

Do najpopularniejszych mierników mocy w kolarstwie należą pedały z pomiarem mocy. Taka kontrola pracy kolarza jest dosyć dokładna, ponieważ pomiar mocy w pedałach posiada dwa czujniki: na lewą i na prawą nogę. Dzięki takiej technice można zaobserwować wkładaną moc przez każdą z nóg. Dodatkowo montaż czujnika mocy roweru w pedałach pozwala na jego łatwe przemieszczanie, kiedy kolarz posiada więcej niż jeden rower.