Przewód hamulcowy w rowerze

Przewód hamulcowy w rowerze – element układu hamulcowego odpowiedzialny za połączenie klamki hamulcowej z zaciskiem hamulca. Wykonany jest w postaci cienkiej giętkiej rurki, która po zamontowaniu w układzie mieści w sobie płyn lub olej. Przez naciśnięcie klamki ciecz wewnątrz układu zostaje przepchnięta w stronę zacisku, wytwarzając nacisk na tłoczki hamulca. Te połączone są z klockami, które przez tarcie o powierzchnię tarczy hamulcowej (w przypadku hamulców tarczowych) lub o obręcz powodują spowalnianie obracającego się koła roweru. Przewód hydrauliczny ma także za zadanie odprowadzanie ciepła powstającego w układzie podczas intensywnego użytkowania lub wysokich temperatur.

Z powodu braku jednolitego standardu producenci produkują przewody o różnych średnicach, tak by pasowały do reszty tworzonych przez nich części układu hamulcowego. Zasada działania przewodów wszystkich producentów pozostaje jednak ta sama i możliwe jest łączenie ich z elementami innych producentów przy pomocy różnych przejściówek. Mimo iż zasada działania pozostaje ta sama, przewody hydrauliczne różnią się wieloma parametrami technicznymi, takimi jak:

  • wytrzymałość na rozciąganie,
  • maksymalne ciśnienie wewnątrz
  • zakres temperatur roboczych.

Istotną cechą jest wytrzymałość przewodów, w związku z czym do ich produkcji wykorzystuje się często materiały takie jak teflon i kevlar, dzięki którym wykazują się bardzo dobrą trwałością. Zarówno prawidłowy montaż, jak i jakość przewodów mają istotny wpływ na jakość działania hamulców rowerowych.