Rama rowerowa

Rama rowerowa – to główna część roweru tworząca jego szkielet i podstawę do mocowania pozostałych elementów składowych roweru.

Budowa ramy rowerowej

Budowa klasycznej stosowanej dziś ramy rowerowej składa się z głównego trójkąta połączonego z tylnymi widełkami (nazywanymi czasem tylnym trójkątem). Główny trójkąt składa się górnej rury, dolnej rury i rury podsiodłowej. Rury dolna i górna łączą się przy główce ramy, do której montowany jest przedni widelec. W miejscu łączenia rury dolnej z rurą podsiodłową znajduje się tuleja suportowa, która odpowiada za połączenie korb z ramą przy pomocy suportu. Rura górna łączy się wyżej z rurą podsiodłową. Do rury podsiodłowej zwykle wprowadza się wspornik siodła (sztycę). Tylne widełki łączone są z głównym trójkątem przy tulei suportowej, prowadzą do osi tylnego koła z obu stron i łączą się wyżej na rurze podsiodłowej.

Rodzaje ram rowerowych

Obecnie stosuje się kilka rodzajów ram odbiegających znacząco budową od klasycznej ramy i posiadających charakterystyczne cechy. Jedną z nich jest rama rowerowa damska, która posiada wyraźnie opuszczoną górną rurę ramy, lub czasem także giętą. Niektóre ramy nie posiadają w ogólne górnej rury i cała konstrukcja opiera się na jednej rurze dolnej, czasem są one także składane. Innym typem są ramy stosowane w rowerach górskich typu full suspension – z pełnym zawieszeniem. Posiadają one tylne widełki łączone z głównym trójkątem przy pomocy wahacza w okolicach suportu oraz amortyzatora połączonego z którąś z rur głównego trójkąta.

Materiały stosowane do budowy ram rowerowych

Ramy pierwszych rowerów wykonywane były z drewna, jednak na przestrzeni lat z rozwojem techniki znacznie się to zmieniło i szybko zaczęto stosować stal do ich budowy. W nowoczesnych ramach wykorzystuje się zazwyczaj:

  • stal konstrukcyjną – stosowana w najtańszych rowerach;
  • stal z domieszką chromu i molibdenu – w rowerach wymagających np. dużej wytrzymałości, tj. m.in. rowerach zjazdowych i BMX;
  • aluminium – obecnie najpopularniejszy materiał w największym segmencie rowerów do zastosowań zarówno rekreacyjnych jak i amatorsko-sportowych;
  • tytan – rzadko spotykany;
  • włókna węglowe – stosowane w topowych i średnio-zaawansowanych rowerach wyczynowych do uprawiania zarówno kolarstwa szosowego jak i górskiego ze względu na ich niską masę i możliwość zaprojektowania do przewidzianych działających na nie sił podczas użytkowania.

Geometria ramy

Geometria ramy określa proporcje i ułożenie względem siebie poszczególnych rur składowych ramy. Określa się ją na podstawie długości poszczególnych rur, a także długości niepokrywającymi się bezpośrednio z rurami, poprowadzonymi geometrycznie na podstawie odległości między charakterystycznymi punktami. Do określenia geometrii podaje się także kąty występujące między powyższymi. Trendy w geometriach stosowanych w różnych typach rowerów zmieniają się na przestrzeni lat. Ogólnie można określić, że ramy rowerów do jazdy miejskiej i turystycznej wymuszają bardziej wyprostowaną pozycję rowerzysty, a ramy bardziej sportowe pozycje bardziej pochyloną (w zależności od rodzaju sportu).

Rozmiar ramy

Rozmiar ramy rowerowej określa się przez długość rury podsiodłowej podawanej w calach lub w ramach szosowych przez długość rury górnej podawanej w centymetrach. Rozmiar ramy wpływa na geometrię roweru i powinien być dobrany do wzrostu, a dokładniejsze do wymiarów rowerzysty, gdzie naturalnie osoby wyższe powinny korzystać z ram we większych rozmiarach.