Stery ahead – bezgwintowe stery rowerowe. Umożliwiają one obrót rury sterowej w główce ramy, a co za tym idzie, skręcanie przedniego koła i sterowanie rowerem.
Budowa sterów ahead
Stery te są rodzajem sterów bezgwintowych posiadających wciskane miski łożyskowe do główki ramy. Składają się one z:
- gwiazdki ze śrubą i kapslem,
- nasadki górnego łożyska,
- łożyska górnego i dolnego,
- wciskanej dolnej i górnej miski łożyskowej,
- bieżni dolnego łożyska,
- ewentualnych podkładek dystansujących.
Istotną rolę w układzie odgrywa także mostek, który jest skręcany na rurze sterowej widelca przechodzącej przez stery. Stery tego typu występują w dwóch rozmiarach w zależności od średnicy rury sterowej – 1 lub 1 i 1/8 cala.
Montaż i regulacja
Montaż sterów ahead odbywa się przez wciśnięcie misek łożyskowym do główki ramy (miski są w połowie wbite do główki). Po umieszczeniu łożysk i rury sterowej wewnątrz główki ramy na jej końcu, po umieszczeniu mostka i podkładek, wbija się wewnątrz rury sterowej gwiazdkę. Wkręcenie w gwiazdkę śruby zakończonej kapslem pozwala na dociśnięcie całego układu. Śruba w gwiazdce reguluje cały układ. Wkręcenie jej z odpowiednią siłą utrzymuje stery w miejscu bez niepożądanych luzów, pozwalając jednocześnie na swobodny obrót rury sterowej i skręcanie rowerem.