Stery rowerowe

Stery rowerowe – są częścią roweru, która odpowiada za sterowanie nim. Ich celem jest umożliwienie obrotu widelca, do którego zamontowane jest koło rowerowe. Obrót ten odbywa się względem ramy roweru. To w konsekwencji powoduje korektę toru jazdy samego roweru. Stery do roweru posiadają swój najistotniejszy element, czyli dwa łożyska rowerowe. Pierwsze z nich znajduje się na górze główki ramy, czyli tulei, przez którą poprowadzona jest rura sterowa widelca, potocznie nazywana trzonem. Drugie łożysko mieści się z kolei przy krawędzi dolnej. Stery do roweru posiadają także zwyczajowo podzespół, którego zadaniem jest kasowanie luzów. W ten sposób zapewniana jest stabilna i pewna praca widelca w rowerze. W większości dostępnych modeli sterów występuje także bieżnia, znajdującą się na dolnym krańcu rury sterowej widelca.

Rodzaje sterów rowerowych

W rowerach spotykanych jest kilka typów sterów, takich jak:

  • stery zintegrowane – stanowią najprostszy sposób budowy tego systemu. Nie posiadają specjalnych misek w łożyskach, zastąpione są w tym przypadku zwężeniem w główce ramy. Po montażu tego rodzaju sterów łożyska są schowane właśnie w główce ramy;
  • stery półzintegrowane – zwane również sterami ZeroStack. Jak już wskazuje ich nazwa, stanowią pewien półśrodek. W tym przypadku jest to kompromis między rozwiązaniem sterów zintegrowanych, a tych w rodzaju ahead. W przeciwieństwie do sterów zintegrowanych posiadają one miski, a na zewnątrz ramy wystaje jedynie cienki pierścień. W tym rodzaju sterów łożyska także są schowane;
  • stery ahead – wyróżnia je kształt misek (wyglądem przypomina rozwiązanie stosowane w sterach klasycznych). Do ramy miski mocowane są przez tulejki. Łożysko natomiast już po instalacji pozostaje całkowicie poza ramą;
  • stery klasyczne – zwane są także sterami „skręcanym”. Jest to najstarsze rozwiązanie sterów rowerowych. Wyróżnia się występowaniem dwóch misek złączonych z podłużnymi tulejkami, które są montowane wewnątrz główki ramy, a same miski znajdują się poza ramą. W każdej z misek znajduje się łożysko.
  • stery tapered – w nich z kolei dolne łożysko posiada większą średnicę niż górne. W tym wariancie rura widelca jest pod koniec poszerzona.