Stery tapered

Stery tapered stery rowerowe charakteryzujące się różnicą średnicy w części dolnej i górnej. Angielskie określenie tapered (ang. „stożkowy”) bywa błędnie spolszczane na taperowane i tak naprawdę z niczym się nie kojarzy. W gruncie rzeczy nie ma jednak przyjętego w branży rowerowej polskiego określenia dla tego typu części. Stosuje się zarówno stery zintegrowane tapered, jak i stery półzinegrowane tapered. Zastosowanie zwężonej u góry główki ramy sprawdza się w rowerach wyczynowych, przeznaczonych do jazdy w terenie. Mechanizm ten poprawia sterowność roweru, a także pomaga równomierniej rozłożyć drgania powstałe podczas jazdy po nierównościach. Z tego powodu są one atutem w rowerach crossowych, MTB, ale nie spotyka się ich w typowych rowerach szosowych.

Stery tapered do 1 1/8 cala zawsze będą pasować w górnej części. Należy jednak zwrócić uwagę na dolną średnicę. Może ona wynosić 1 1/4 albo 1 1/2 cala. W rowerze z „taperowaną” główką ramy możliwe jest użycie widelca z prostą rurą sterową. W tym celu stosuje się stery tapered z redukcją. Samą przejściówkę można zwykle dokupić oddzielnie, nie narażając się na wielki koszt. W porównaniu z innymi typami stery rowerowe tapered zdecydowanie najłatwiej rozpoznać. Problemem może być jedynie dobranie odpowiedniego typu i rozmiaru. Jedne z bardziej znanych stery marki FSA tapered występują w licznych wariantach rozmiarowych, cenowych i kolorystycznych. Osoby niemające doświadczenia powinny skorzystać z pomocy serwisanta lub zaufanego sprzedawcy w sklepie rowerowym.