Suport rowerowy

Suport rowerowy – to część układu napędowego roweru odpowiedzialna za połączenie korb z ramą roweru.

Budowa i działanie

Suport rowerowy jest ułożyskowanym wałkiem, który umieszcza się wewnątrz mufy suportu – tulei umieszczonej w ramie roweru w miejscu łączenia rury dolnej ramy i rury podsiodłowej. Do wałka montuje się ramiona korb wraz z przednimi zębatkami. Ułożenie wałka na łożyskach umożliwia obrót korb wokół osi wałka, co w rezultacie umożliwia napędzanie roweru przez ruch obrotowy korbą.

Rodzaje suportów

Suport w rowerze występuje w rożnych rodzajach różniących się budową. Najpopularniejsze i najczęściej stosowane rodzaje suportów to:

  • suporty klasyczne – składające się z wałka i dwóch oddzielnych łożysk kulkowych w postaci kulek w wiankach. Łożyska umieszcza się po obu stronach mufy suportu i dokręca się je przy pomocy nakrętek – misek. Ich zaletą jest możliwość regulacji przez dokręcanie cienkiego pierścienia oraz łatwość serwisowania. Ich wady do słaba szczelność i niska sztywność;
  • suporty kompaktowe – wałek wraz z łożyskami zamknięte są wewnątrz wspólnej obudowy, którą w całości umieszcza się wewnątrz mufy. Obudowa jest zazwyczaj nierozbieralna i ewentualne naprawy dokonuje się przez wymianę pakietu. Ogólnie cechują się większą wytrzymałością, niższymi oporami toczenia i większą szczelnością oraz sztywnością od suportów klasycznych. Są jednak stosowane dziś częściej w rowerach rekreacyjnych niż wyczynowych w związku z istnieniem lepszych rozwiązań;
  • systemy zintegrowane – oś suportu (wałek) zintegrowana jest z jednym z ramion korb. Do mufy wkręca się oddzielne łożyska, które zazwyczaj znajdują się na zewnątrz mufy. Sama oś ma większą średnicę w stosunku do innych rozwiązań i jest wydrążona w środku. Pozwala to na zmniejszenie masy układu i znaczne zwiększenie jego sztywności;
  • suporty jednoczęściowe – rzadko spotykane, np. w niektórych rowerkach dziecięcych, rozwiązanie polegające na wykonaniu osi suportu wraz z korbami z jednego kawałka materiału, np. odpowiednio grubego giętego pręta stalowego. Spotykane także w rowerach BMX.