Szczęki hamulcowe do roweru

Szczęki hamulcowe do roweru – jest to najważniejszy element w klasycznym rowerowym układzie hamulcowym. Brak skomplikowanej konstrukcji, który przekłada się na prostotę naprawy, jest największą zaletą tego typu hamulców rowerowych. Zasada ich działania opiera się na obsługiwanej przy użyciu dłoni klamki hamulcowej, której pociągnięcie wprawia w ruch stalową linkę, która z kolei ściąga ramiona szczęk. W konsekwencji klocki hamulcowe na nich się znajdujące naciskają na powierzchnię boczną obręczy koła, powodując jego zatrzymanie. Obecnie wyróżnić można trzy podtypy hamulców szczękowych:

  • Klasyczne „U-brake” – przykręcone do ramy w jednym punkcie. Linka przymocowana jest do jednego z ramion, a drugie za pomocą siły jest ściągane przez umieszczoną pomiędzy nimi sprężynkę. Obecnie stosowane w rowerach miejskich oraz szosowych;
  • Cantilever” – zamocowane do ramy roweru odpowiednio w dwóch punktach. Połączone są za pomocą mniejszej linki, która z klamką łączy się poprzez specjalne kowadełko. Do niedawna stosowano ten typ szczęk w rowerach przełajowych;
  • V-brake” – to typ szczęk, które również z ramą połączone są w dwóch punktach. Różnica polega na tym, że linka od klamki hamulcowej połączona jest z jedną szczęką na stałe, a z drugą luźniej, co w momencie hamowania przekłada się na ułożenie szczęk w kształt odwróconej litery „V”. Obecnie jest to najpopularniejszy typ szczęk.