Szprychy rowerowe – to jeden z elementów koła rowerowego. Łączą piastę (wewnętrzną część koła) z jego zewnętrzną obręczą.
Budowa szprych
Szprychy wykonane są w postaci prętów o jednym końcu umożliwiającym zahaczenie ich w specjalnych otworach w piaście, a drugim nagwintowanym montowanym przy pomocy nypli na obręczy koła. Można wyróżnić kilka rodzajów szprych różniących się między sobą budową:
– pod względem kształtu:
- o jednolitej średnicy na całej długości,
- cieniowane – o mniejszej średnicy pośrodku niż na końcach,
- aerodynamiczne – spłaszczone w środkowej części w celu zminimalizowania oporów powietrza przy prawidłowym ich ustawieniu.
– pod względem mocowania:
- haczykowate – klasyczne mocowanie ze zgięciem,
- proste – szprycha jest prosta na całej długości i wymaga specjalnego rodzaju piast.
Szprychy występują w różnych długościach od około 14 do 32 cm, o przeznaczeniu do różnych średnic obręczy. Różnią się między sobą także szerokością i występują w średnicach od 1,5 mm do 2,35 mm. Dawniej szprychy produkowano głównie ze stali pokrywanej chromem. Obecnie do produkcji stosuje się stal nierdzewną, aluminium lub tytan i włókno węglowe.